Doa Solat Dhuha

Hayatilah...

Saturday, November 20, 2010

Picture Of My Life Contest

GA ini anjuran Blog Segala Ceritera
Tarikh tutupnya 1 Disember 2010
Hadiah menarik, berbentuk wang tunai;

1st : Rm 150
2nd : Rm 100
3rd : Rm 50


syaratnya kena tag 3 kawan blog,
jadi saya tag

has
bella
ratu syahadah

Sesiapa nak join klik disini

Tajuk Ceritaku : Bukan Hanya Sekadar Kertas Resit




Ini mungkin kertas resit biasa bagi orang lain. Tapi bagi aku, kertas resit ini amat bermakna dan membawa pengajaran yang bernilai bagiku. Nak tahu kenapa? Jadi ikutilah kisahku ini...

Sabtu, 13 November, 2010.
12.30 tengahari


Aku bertolak dari tempat kerjaku untuk mengambil Angah yang ada seminar di sekolahnya. Dari tempat kerjaku ke sekolah Angah, mengambil masa 20 minit perjalanan. Jadi sedang-sedang eloklah aku sampai di sekolah Angah, masih ada tempat kosong di laluan hadapan sekolahnya. Aku pun memakirkan kereta inova ku betul-betul di hadapan pintu pagar utama sekolahnya.


1.00 petang

Aku melihat jam di dashboard keretaku, sudah pukul 1.00 petang tapi kelibat Angah masih belum kelihatan. Aku diberitahu oleh suamiku, seminar yang diikuti Angah akan selesai jam 1.00 petang.

Oleh kerana menunggu Angah yang tak muncul-muncul, aku sudah mulai kebosanan. Bagi menghilangkan rasa bosan itu, aku pun mulai mengambil ketip kuku di dalam tas tangan yang diletakkan di tempat duduk penumpang depan dan mengetip kuku kakiku yang dah agak panjang. Kuku kakiku dah pendek dan nampak cantik (pada pandangan mata aku lah tu..hik,hik,hik!)

"Mesti cantik digayakan dengan kasut bertumit tinggi berwarna hitam bertatahkan mata berlian (kaca sebenarnya) untuk ke majlis jamuan makan malam tempat kerjaku pada malam esok....", aku bermonolog sendirian. "Rasa-rasanya kasut tu ada dalam kereta...tapi kat mana ya?", aku bermonolog lagi. Jadi aku pun membuat keputusan untuk mencari kasut itu. Aku membongkokkan badanku mencari kasut itu di bawah kerusi penumpang depan.

Tiba-tiba aku merasakan keretaku bergerak dan mengundur ke belakang! Kemudian kedengaran hon dibunyikan, pingggggggg oleh pemilik kereta di belakang keretaku. "Ya Allah, kenapa kereta ni bergerak, apa dah jadi?", aku sudah menjadi panik, dan sepantas kilat aku menolak gear ke tempat 'N' dan menarik handbrake. Rupa-rupanya semasa aku membongkok itu, badan aku telah tertolak gear ke 'D' atau 'R', aku tak pasti!

Dalam keadaan kelam-kabut itu dan masih lagi panik, aku membuka pintu kereta dan menuju ke belakang kereta untuk melihat apa yang terjadi. Teruk ke kereta belakang aku langgar! Alhamdulillah, hanya bumper keretanya saja yang terkena dan bercalar. "Maafkan kak, dik.", kataku, memohon kemaafan akibat kecuaianku. Kemudian berlaku perbualan ringkas antara aku dan pemilik kereta proton ini (aku panggil Adik sebab masa tu tak tahu lagi namanya~punyalah panik tak teringat nak tanya nama!)
Adik : Kak buat apa, sampai kereta kak mengundur..kereta automatik ke?
Aku : ya,ya..automatik. Sebenarnya kak cari barang yang jatuh (malu nak beritahu sebenarnya mencari kasut)!".
Adik : tunggu anak form 5 ke?"
Aku : aahh, tunggu anak form 5, kata sudah pukul 1.00 petang, ni dah 1.20 tak siap-siap lagi. Adik tunggu anak form 5 juga ke?Adik hanya mengangguk.
Aku : Macam mana dengan kereta tu, nak kak bayarkan kerosakannya? (mestilah kena bayarkan, apa pulak tanya...)
Adik : Macam ni, kak beri nombor telefon. Nanti saya minta suami saya telefon kak, tengok macam mana.

Aku pun tanpa melengahkan masa menulis nombor telefon dan namaku di atas sekeping kertas dan memberi kepada si adik ini.

2.05 petang

Setibanya aku dan Angah di rumah, aku menceritakan peristiwa kemalangan itu kepada suamiku. Semasa aku bersembahyang zohor, telefonku berdering dan dijawab oleh suamiku. Suamiku memberitahu suami si adik menelefon memberitahu mungkin kos pembaikian antara RM100 hingga RM200. Aku terpaksa akur, nasi sudah menjadi bubur, memang salah aku pun!

Isnin, 15 November, 2010

7. 30 petang


Ketika itu, aku dan keluarga sedang menghadapi juadah berbuka puasa (puasa sunat bulan zulhijah), tiba-tiba telefonku berdering. Aku menjawabnya dan rupa-rupanya suami si adik yang menelefon. Setelah berbincang, kami berjanji akan berjumpa di sebuah stesyen minyak Petronas berhampiran rumahku untuk melangsaikan bayaran pembaikian bumper kereta isterinya.

8.30 malam

Aku dan suami akhirnya berjumpa dengan si adik dan suaminya di stesyen minyak Petronas.
Setelah aku membayar jumlah kerosakan itu (sebagaimana tertera dalam resit), kami berbual seketika. Rupa-rupanya banyak pula persamaan antara aku dan si adik ini. Siapa sangka ya, si adik ini memiliki anak semuanya perempuan, sama seperti aku. Juga berasal dari negeri yang sama iaitu Terengganu! Sebelum berpisah, aku sempat bertanya namanya iaitu Norly dan suaminya pula dipanggil Bang Brahim.

Pengajaran yang aku perolehi daripada peristiwa ini ialah apabila memakir kereta, pastikan ditarik handbrakenya supaya kereta tak bergerak sekiranya gearnya teralih!


19 comments:

  1. Ok Kak.. semua syarat dah complete.. diari gitu.. memang kreatif.. hehe.. apapapun.. berhati2 dgn gear auto.. hehe..

    ReplyDelete
  2. aretikz~ok, tqvm. Memang sekarang ni pun,always tarik handbrake setiap kali berhenti!Takut pisang berbuah 2 kali!

    ReplyDelete
  3. noted..tq tag me.. good luck akak..hehe..best2..

    utk apo2 yolah tu, akak pi kat link ni, pastu akak leh tick kat undi masuk, takpon undi kat poll

    http://anaknegori.blogspot.com/2010/11/anti-cycle-1finale-challengehas.html

    thanks akak..

    ReplyDelete
  4. waa kene tag lagi.. hehe oke bella akan cube melangsaikan nyer secepat mungkin .. tq!

    ReplyDelete
  5. bella~don't worry, take your time:)

    ReplyDelete
  6. wish u luck..
    sje jenguk.. nway, hati2 bwk keta auto ye

    ReplyDelete
  7. yana~tqvm, yes sekarang sentiasa tarik handbrake bila berhenti, dah takutttt!

    ReplyDelete
  8. Yana~menang seronoknya, tqvm :)

    ReplyDelete
  9. tapi kalau parkir penuh di lokasi kerja IM, boleh parkir di ruang menunggu. tapi tak boleh tarik handbrake.

    agaknya permukaan jalan raya tu 100% rata..

    ReplyDelete
  10. IM~ biasanya kalau kak ke hospital, apabila ruang pakir dah penuh, kita parking di belakang kereta lain, tp x tarik handbrake supaya mereka boleh tolak kereta kita utk keluar! Pengalaman ini kak alami semasa menjaga ayah di hospital~saling memahami:)

    ReplyDelete

Apa-apa komen/pandangan amat dihargai :)