BUKU KANAK2 & REMAJA

buku rujukan sekolah

BUKU RESIPI

Artikel berkaitan

Friday, February 4, 2011

Khasiat Daun/Pucuk Betik

Aku terpanggil untuk membuat entri tentang khasiat daun/pucuk betik ini apabila semasa aku diserang demam denggi aku diberi minum jus daun betik oleh keluargaku. Walaupun rasa jus betik itu amat pahit, tetapi demi untuk sembuh aku telan aje jus itu...

Setelah aku cari maklumat tentang khasiat daun betik ini di internet, rupa-rupanya aku dapati jus daun betik ini dapat menggantikan platelet darah yang telah berkurangan akibat diserang demam denggi. Dipercayai, jus daun betik ini dapat meningkatkan platelet darah dalam masa 7 hingga 8 jam setelah diminum. Mungkin kenyataan ini benar kerana selepas aku minum jus daun betik ini, platelet aku telah meningkat dari 52 kepada 82 pada keesokannya. Jus itu aku minum pada jam 10 malam sebelumnya! Mujarabkan jus daun betik ni kan!

Satu lagi khasiat daun betik ialah dapat menurunkan darah tinggi. Caranya dengan menjadikan pucuk dan bunga betik sebagai ulam (celur dahulu) dan boleh dimakan dengan sambal belacan. Mungkin rasanya agak pahit, tetapi itulah mujarabnya untuk merendahkan tekanan darah tinggi...mungkin aku boleh cuba sebab tekanan darahku sejak akhir-akhir ini juga agak tinggi (145/95), daripada aku ambil ubat darah tinggi lebih baik aku makan ulam pucuk betik ini!

2 comments:

Apa-apa komen/pandangan amat dihargai :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...