BUKU KANAK2 & REMAJA

buku rujukan sekolah

BUKU RESIPI

Artikel berkaitan

Friday, August 19, 2011

Potensi Kawasan Pinggir Laut Kepada Kegiatan Ekonomi Negara

pantai teluk cemmpedak,kuantan, pahang

POTENSI KAWASAN PINGGIR LAUT KEPADA KEGIATAN MANUSIA.

Kawasan pinggir laut berpotensi dimajukan sebagai:

1. Pusat Pelancongan

Kawasan pinggir pantai berpasir, air yang jernih serta kaya dengan pelbagai spesies hidupan dan tumbuhan laut menjadi tumpuan pelancong ketika bercuti.

Antara kawasan pinggir pantai yang terkenal sebagai pusat pelancongan ialah Pantai Cahaya Bulan (Kelantan), Pantai Cerating dan Pantai Teluk Cempedak (Pahang), Port Dickson (Negeri Sembilan) dan Batu Feringgi (Pulau Pinang). Pulau-pulau seperti Pulau Perhentian (Terengganu), Pulau Tioman (Pahang) dan Pulau Langkawi yang mempunyai taman laut yang cantik juga menarik pelancong ke Malaysia.

2. Pusat Perikanan

Kawasan pinggir pantai telah menyediakan peluang pekerjaan terutamanya kepada penduduk yang tinggal di pinggir laut. Pekerjaan sebagai nelayan merupakan pekerjaan tradisi yang diwarisi sejak turun-temurun. Oleh itu banyak perkampungan nelayan di sepanjang pinggir pantai di Malaysia.

Antaranya ialah Bachok dan Tumpat di Kelantan; Kuala Besut dan Kuala Kemaman di Terengganu; Pulau Ketam dan Kuala Selangor di Selangor.

3. Pusat Pelabuhan

Kawasan pinggir laut yang terlindung dari tiupan angin kencang menjadi lokasi yang paling sesuai untuk mendirikan pelabuhan. Contohnya Pelabuhan Klang di Selangor, Pelabuhan Pasir Gudang dan Tanjung Pelepas di Johor serta Pelabuhan Kuantan di Pahang.Kewujudan pelabuhan ini telah membantu memperkembangkan lagi aktiviti perdagangan, iaitu urusan eksport dan import.

4. Pusat Perlombongan

Kawasan perairan laut yang kaya dengan mineral petroleum dan gas asli seperti di perairan Laut China Selatan di negeri Terengganu dan Sarawak menyebabkan kawasan pinggir lautnya berpotensi dibangunkan dengan kegiatan perlombongan. Malah wujud kegiatan perindustrian petrokimia di bandar-bandar baru seperti Kertih (Terengganu), Miri dan Lutong serta Bintulu (Sarawak).

5. Kawasan Perumahan

Lazimnya kawasan pinggir pantai/laut menjadi pilihan golongan elit untuk membina perumahan kos tinggi yang terdiri daripada rumah bungalow dan kondominium mewah. Hotel mewah juga didirikan di kawasan pinggir pantai yang bertujuan menarik pelancong.

4 comments:

Apa-apa komen/pandangan amat dihargai :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...