Doa Solat Dhuha

Hayatilah...

Saturday, October 13, 2012

Ikan Pari Bakar




Hari ini minta suami beli ikan pari untuk buat ikan bakar. Ingatkan nak guna rempah ikan bakar segera yang masih tersimpan dalam peti ais. Tapi bila dibuka bekas rempah ikan bakar tu dah berkulat!  Jadi terpaksalah buat rempah ikan bakar sendiri! Akhirnya terpaksalah godek-godek si google, terjumpalah rempah ikan bakar dari blog secubit garam. Jadi jika nak lihat resipi asalnya silalah klik sini ya.

Resipi ini aku ubah sikit sebab guna bahan yang ada kat dapur aku je..Jom tengok bahan-bahannya..

Bahan Utama : 2 keping ikan pari (basuh + kelar + toskan)

Bahan Rempah Ikan Bakar :

5 sudu besar cili boh

Bahan Kisar :

4 sudu besar bawang lumat/ 2 labu bawang besar
7 - 10 ulas bawang putih
2 inci halia
1 inci lengkuas
1 inci kunyit/1 sudu kecil serbuk kunyit
2 batang serai
1 tangkai lada merah + 5 - 7 tangkai cili padi

Bahan Pelengkap :

1 mangkuk air asam jawa (2 sudu besar)
3 sudu besar kicap manis 
3 - 5  helai daun limau purut (hiris halus)
Sedikit belacan
2 gelas air
Gula melaka/gula + garam

Cara memasak :
1. Tumis cili boh hingga garing. Masukkan bahan kisar, tumis lagi sehingga garing. Masukkan sedikit air sehingga pecah minyak.

2. Masukkan air asam jawa, belacan dan kicap. Gula melaka/gula dan garam secukup rasa. Tumis lagi sehingga semua bahan sebati.

3. Biarkan seketika, kemudian masukkan air. Masakkan dengan api sederhana sehingga kuah hampir pekat, masukkan hirisan daun limau purut. Gaulkan sekejap, kemudian padamkan api.


4. Sedia untuk digunakan dalam masakan ikan bakar.

* Ikan pari dibakar kosong dahulu dalam pan ajaib ~ bila ikan sudah masak bolehlah diletakkan rempahnya. Bila hendak makan, perahkan jus limau kasturi/limau nipis. 

9 comments:

  1. bestnya..
    lama dah tak makan ikan pari bakar... :)

    ReplyDelete
  2. Emm sedapnya dah lama tak makan ikan pari bakar..

    ReplyDelete
  3. wah wah!
    nnt boleh la msk time angah blk raye. :D

    ReplyDelete
  4. assalam teratai..ehem pari ni kesukaan en.papa & ank mama.. :)

    ReplyDelete
  5. lama tak makan pari bakar..mesti sedap!

    ReplyDelete
  6. Baru kelmarin masak ikan pari tapi bukan bakar... salam kenal, follower 595

    ReplyDelete
  7. sedapnya lama tak pekena pari bakar ni

    ReplyDelete

Apa-apa komen/pandangan amat dihargai :)