Doa Solat Dhuha

Hayatilah...

Friday, October 5, 2012

Paprik Ayam

Selasa, 2 Oktober, 2012

Hai dah pukul 10 malam. Tak masak lagi untuk lauk tengah hari esok. Beli aje lauk kantin, kata Wani. Aku dah terpengaruh dengan kata-kata wani tu...sambil berjalan ke sink tengok ayam yang dah dikeluarkan dari peti ais petang tadi.

Oh dah lembik ayam ni...Mak masak ajelah, kata ku. Ayam dah hilang beku, nanti tak elok letak balik dalam peti ais. Jadi aku godek-godek resipi mudah, dalam masa setengah jam boleh siap...ayam paprik! Jom ikuti cara memasaknya...

1. Goreng ayam sehingga masak (lumurkan garam + kunyit). Ketepikan.

2. Tumis bawang putih, cili padi dan halia yang telah ditumbuk halus sehingga garing.

3. Masukan sos cili ( 2 sb), sos tiram (2 sb), kicap manis + kicap masin (1 sb) dan sos ikan (1 sk).Juga daun limau purut (3 - 5 helai). Sedikit air. Garam + gula secukupnya. Sebatikan dengan ayam.

4. Masak 2 - 3 minit lagi dan angkat. Siap untuk hidangan tengah hari esok....simpan dulu dalam peti ais....lepas tu hangatkan. Jimat kos lauk tengah hari.....:)



5 comments:

  1. sedapppnye paprik ayam ni....mmg terbaikkkla:)

    ReplyDelete
  2. nyammmmmmmmmmmmmmmmmmmm........... Mau cuba buat juga ^^

    ReplyDelete
  3. oh takde la susah sgt nak buat paprik yer..leh la masak sendiri lepas ni hehehe

    ReplyDelete

Apa-apa komen/pandangan amat dihargai :)