BUKU KANAK2 & REMAJA

buku rujukan sekolah

BUKU RESIPI

Artikel berkaitan

Monday, October 11, 2010

Penyu Belimbing


Penyu belimbing adalah spesies penyu yang hampir pupus. Oleh sebab itu, spesies penyu ini merupakan haiwan yang dilindungi.

Berikut adalah penerangan mengenai penyu belimbing yang diambil daripada wikipedia ensiklopedia.....

Penyu Belimbing (bahasa Inggeris: Leatherback Sea Turtle) mempunyai nama sains Dermochelys coriacea. Penyu Belimbing tergolong dalam Kerajaan Haiwan, mempunyai saraf tunjang (phylum chordata), bertulang belakang (subphylum verterbrata), kelas Reptilia, order testudines, dari keluarga dermochelyidae, spesies Dermochelys coriacea.

Nama saintifik keluarga Dermochelys berasal daripada dua perkataan Yunani "Greek" iaitu derma (kulit) and chelys (penyu). Nama spesies pula berasal daripada perkataan Yunani corium (kulit lembu "leather"). Oleh itu nama saintifik penyu Belimbing, Dermochelys coriacea bererti penyu berkulit seperti kulit lembu "leather".

Penyu Belimbing gergasi (Dermochelys coriacea) merupakan satu daripada tujuh spesies penyu di dunia, dan merupakan yang terbesar. Penyu Belimbing selalunya memilih kawasan pantai yang gelap, sunyi dan berpasir untuk bertelur dan Rantau Abang, Malaysia merupakan salah satu daripada destinasi untuk penyu Belimbing bertelur selain daripada 3 kawasan persisiran pantai Amerika Selatan, "Las Baulas".


1 comment:

  1. Penyu belimbing sudah pupus di Malaysia. Tiada penyu belimbing berdarat di Malaysia untuk bertelur beberapa tahun sudah..

    ReplyDelete

Apa-apa komen/pandangan amat dihargai :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...