Doa Solat Dhuha

Hayatilah...

Monday, January 23, 2012

Penyakit!

Sebelum memulakan pengajaran, aku sering meminta anak didikku memungut sampah/kertas yang bertaburan di bawah meja atau kerusinya.Tapi terdapat juga pelajar yang buat-buat tak nampak saja sampah ini terutamanya tisu! Konon-kononnya jijik untuk memegangnya pada hal merekalah yang membuang tisu-tisu itu bersepahan di lantai kelas!

Cikgu : Kutip itu (tangan aku menuding ke arah tisu-tisu yang bertaburan di lantai).
Murid : Tak mahu kotor! Ada kuman....penyakit!
Cikgu : Ohh kamu pun ada kuman....penyakit!
Murid : Mana ada cikgu...spontan jawapannya terkejut dengar kata-kata aku..
Cikgu : Ada...penyakit berjangkit,kumannya cepat merebak.....anda semua pengotor! Kalau tak, kamu dah bersihkan kelas sebelum saya suruh. Betul tak?
Terkejut dengan jawapan aku, semua pelajar mengutip sampah di lantai.

"Kebersihan itu sebahagian daripada iman"


4 comments:

  1. betul tu...itulah antara tugas cikgu sebelum start sesi p&p...bukan dlm kelas jer kene disuruh kutip sampah..kat luar kelas lagi lah tidak dihiraukan kerana alasan "bukan saya yg buang sampah itu"

    ReplyDelete
  2. ehem..beratkan tugas cikgu ni?..terutama bila berhadapan dgn kerenah murid2 yg nakal..

    ReplyDelete
  3. adrenalina ~ biasalah tu sentiasa memberi alasan utk tidak melakukannya. Inilah sikap pelajar2 zaman sekarang!

    ReplyDelete
  4. mama aini ~ betul tu,memang kena kreatif utk menarik minat mereka n meminta kerjasama mereka!

    ReplyDelete

Apa-apa komen/pandangan amat dihargai :)