BUKU KANAK2 & REMAJA

buku rujukan sekolah

BUKU RESIPI

Artikel berkaitan

Saturday, August 6, 2011

Kepentingan Sektor Perhubungan kepada Negara




Perkembangan dunia ICT , internet dan telefon bimbit telah mempengaruhi pembangunan negara Malaysia. Antara sumbangan sektor perhubungan kepada pembangunan negara ialah :

~menyediakan
peluang pekerjaan kepada penduduk dalam sektor teknologi maklumat dan perkomputeran. Contohnya bekerja di syarikat gergasi telekomunikasi seperti Celcom, Digi dan Maxis.

~sektor pendidikan juga menerima tempiasnya. Mata pelajaran ICT diajar di sekolah dan pelajar diperkenalkan tentang perkomputeran melalui subjek literasi komputer. Melalui pemberian net book yang diberi kepada pelajar,
e-pembelajaran dapat diaplikasikan dengan berkesan.

~sektor perkhidmatan seperti
perdagangan (e-dagang) dan perbankan juga berkembang pesat kerana urusan dapat dijalankan secara online. Contohnya, melalui CIMB Clicks atau May Bank 2 U,urusan pembayaran bil dan pemindahan wang kepada pihak ketiga dapat dilakukan mudah.

~Malahan
sektor pelancongan juga berkembang maju. Promosi tempat-tempat menarik di Malaysia yang dipaparkan di laman web berjaya menarik kedatangan pelancong dari seluruh dunia ke Malaysia. Ini sekali gus dapat meningkatkan pengaliran wang masuk ke Malaysia.

~Tidak dinafikan perkembangan sektor perhubungan terutamanya telekomunikasi (internet dan telefon bimbit) memberikan
hiburan kepada penduduk golongan muda negara ini. Oleh itu laman sosial seperti Facebook, U Tube dan Tweeter menjadi pilihan mereka untuk berkongsi maklumat.

No comments:

Post a Comment

Apa-apa komen/pandangan amat dihargai :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...