Doa Solat Dhuha

Hayatilah...

Friday, January 13, 2012

Jangan jadi "pencuri"



Sekadar menasihati diri sendiri, yang kadang-kadang terlupa akibat kelekaaan atau tindakan di luar sedar kita! Kelekaan berbual dengan kawan-kawan di kantin, almaklum lama tak jumpa, pasti banyak yang hendak diceritakan menyebabkan ada yang terlambat memulakan langkah ke kelas. Lewat 2 - 3 minit mungkin boleh dimaafkan, tapi kalau sudah 15 - 20 minit itu sudah keterlaluan kan!

Ada juga leka dengan laptopnya, melayari internet walaupun semua sudah tahu tidak boleh membuka laman sosial semasa waktu bekerja. Biar pun ditegur, namun fenomena ini masih diteruskan...

Sebenarnya, kita telah melakukan satu kesilapan yang besar, iaitu menjadi "pencuri"!Kita mencuri masa yang menjadi hak anak-anak didik kita!

14 comments:

  1. moga kita sama-sama muhasabah diri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. suri solehah ~ betul tu muhasabah diri amat perlu untuk memperbaiki kesilapan yg telah kita lakukan....semoga Allah memaafkan dosa2 ku

      Delete
  2. assalam teratai..betul tu, mama setuju..hu2x..begitu juga mereka yg berkerja tapi melayari internet dioffice..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam mama aini,

      kena ada disiplin yg tinggi utk elakkan dari jadi 'pencuri' ini...kalau tak jadilah spt sekarang, ramai yg lebih seronok berhadapan dgn laptop drp membuat kerja yg sepatutnya!

      Delete
  3. kak teratai.. somtimes memang tak dinafikan saya juga ade mencuri masa... tuela kann..kena muhasabah diri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu farah, kena muhasabah diri sbb kita memang tidak sedar kita sebenarnya telah melakukan kesilapan!

      Delete
  4. btul tu. tp sye suke sgt chiiling with my friends. haaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau bukan masa kerja, boleh je......yg penting jangan 'curi' masa kerja!

      Delete
  5. jadi la pendidik yang betul2 mendidik..:P

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu,jangan belajar mencuri masa!

      Delete
  6. sy dah jadi pencuri masa tido sy..ermm

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun...masa tidur dah terlewat nih!

      Delete
  7. cikgu pun ade curi masa kah..

    masa kerja dulu, kakyong memang strict sikit.. x suka mbazir masa & pastikan semua org tepati masa.. tp sudah pasti dlm mana2 organisasi pun, akan ada golongan yg lengai dgn msa ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul kata kakyong, mana2 organisasi ada org spt ini,tidak terlepas di sekolah juga!

      Delete

Apa-apa komen/pandangan amat dihargai :)