Sunday, February 23, 2014

Cuti-Cuti Adelaide : Gorge Wildlife Park

Sabtu : 21 Disember 2013
 Gorge Wildlife Park ini terletak tidak jauh dari bandar Adelaide iaitu hanya mengambil masa lebih kurang 30 - 45 minit. Aku merasa seronok apatah lagi anak-anakku yang dapat merasai sendiri pengalaman ini. Haiwan yang dipelihara di sini dibiar bebas dan kita dapat berinteraksi secara langsung dengannya. Seronokkan tidak seperti di zoo, kita melihat haiwan-haiwan ini di dalam kandang!



Sampai hajat nak lihat kangaroo secara 'live'. Malah lebih teruja apabila dapat memberi makan dan menyentuh kangaroo ini. Nampak tangan tu...tangan akulah tu beri makan sang kangaroo putih - albino.

Malah kakak iparku, kak jan pun teruja memberi makan si kangaroo ini..ce lihat gambar di bawah ni. Semua tak mahu lepas peluang memberi kangaroo makan!

 Kak Jan 'khusyuk' memberi makan kangaroo..tak sedar
gambarnya diambil!

Gelagat ira, wani dan syu memberi kangaroo makan!

Keterujaan semakin memuncak apabila kami berpeluang memegang beruang kaola. Semua tak mahu melepaskan peluang ini walaupun terpaksa beratur menunggu giliran. 

 Pengalaman yang tak mungkin kami lupakan...
memegang anak beruang koala yang manja!

 Sebenarnya banyak lagi haiwan-haiwan lain di wildlife ini, tapi dua jenis haiwan ini menjadi tarikan kami, almaklumlah spesies ini hanya terdapat di benua Australia. Kalau tak dapat memegang dan memberi makan, rasanya seperti tak berbaloi je melancong ke sini...betul tak?

Boleh cari tak si kaola?

Saturday, February 15, 2014

Pertemuan Dan Perpisahan


17 Januari 2014.

Merupakan tanggal bersejarah buat rakan sejawat Pn Wan Bahiah bt Wan Nik yang akan menamatkan perkhidmatannya sebagai guru. 


 K. Wan yang bersara pada usia 55 tahun.
Nampak masih muda trang-tang-tang! Apa rahsianya awet muda tu??

 Di sebelah petangnya, kami meraikan k. wan di Hotel City Times
yang terletak di Indera Mahkota 2, Kuantan.


 
Jamuan hi tea ini atas usaha Pn Noraihan Zainal Abidin. 
Terima kasih Noraihan.

 Antara rakan-rakan yang sertai hi tea ini ialah Pn Rosnita, Pn Ezmah,
Pn Roshanilawatey, Pn Rosiah, Pn Norhafizah, Pn Adhipah juga...

Pn Rozmiza , Pn Rohana dan diriku..


Hidangan hi tea ini juga berbaloi...
kenyang sampai ke malam!!

Pencuci mulut - puding.

Sunday, February 9, 2014

Pulut Cawan Ikan Panggang

Rasanya sudah agak lama juga tak masak pulut cawan ni. Last masak pada bulan 3, 2012! Lama tu....

Memandangkan ada pulut yang dibeli oleh si suami, jadi hari ni buatlah pulut cawan sebelum pulut tu dimakan bubuk! Nak tahu resipinya, klik sini. Cuma kali ni, nyior tu letak garam dan gula sebagaimana yang Yat cadangkan. Sedap rupanya. Terima kasih Yat, semoga Yat dah sembuh daripada kesan demam denggi.

Pulut cawan ini sedap dimakan bersama-sama ikan masin/bilis goreng atau ikan panggang sebagaimana yang kami makan pagi ni.


Tapi si ira pula suka makan dengan keropok keping goreng je.. selera masing-masing, janji makan :)